Írta: Balázs Béláné, Szabó Júlia
2022. július 11-16. között az Europass tanfolyamán vettem részt Amszterdamban. Címe: 21st Century Skills for Teachers and Students. A kurzus leírása azt mondja, megmutatják, hogyan kapcsolható össze az elmélet és a való élet, és hogy a tudás hogyan illeszthető be a tág kompetenciákba. Azt is ígérte a leírás, hogy kitérünk a feladat alapú oktatásra (Task based learning and Project based learning), a „tükrözött osztályterem”-re (flipped classroom) és a vizuális gondolkodási stratégiára. Ötleteket kapunk arra, hogy a vizuális forrásokat hogyan használhatjuk új témák bevezetésére és hogyan értékeljük a tanulókat az értékelő rovatok (rubrics) segítségével.
Ennél az általános leírásnál az valódi tanfolyam sokkal többet adott, Jarek Sacharski tanár trénernek és a résztvevők elkötelezettségének köszönhetően. A tanárkollégák leginkább a kontinentális Európából érkeztek (Lengyelország, Olaszország, Spanyolország, Görögország, Magyarország), de jött 4 fő a Kanári szigetekről (Spanyolország) és 2 tanárkolléga Katarból is. A tanfolyam témája eleve olyan beállítottságú tanárokat hozott össze, akiket az emberi tényező érdekel az oktatáson belül, mint a kommunikáció, az érzelmek, ezen belül az empátia; a belső motiváció, a hátrányos helyzet, ezek közösek voltak bennünk, nagyon hamar egy hullámhosszra került mindenki.
A négy Kanári-szigetek-i kolléga süket gyerekeket fogadó általános iskolából jött, a görög kolléganő zeneiskolából, a katari tanárnő olyan iskolából, ahol ugyan vannak fiú és lánytanulók, de nő csak lányokat taníthat, és bizonyos, nőket és lányokat érintő témákról csak korlátozottan beszélhet. A lengyel kollégák egy kis faluból érkeztek, távol a nagyvárosoktól, némi hátrányból, ezek mind olyan tényezők, amelyek fogékonnyá tesznek minket ezekre az „embertémákra.” A bemutatkozó ppt-ink, videóink őszintére, személyesre és interaktívra sikerültek, nagyon jó alaphangot adtak a tanfolyamnak.
Jarek Sacharski tudatosan és lineárisan vezetett végig azon a 20 feladaton, amelyeket elvégeztünk, megismertette az elméleti hátteret, vázolta a feladat célját és hozadékát, mi pedig kiviteleztük, kipróbáltuk. Több feladat érintett mozgást és gondokozást, többször hozott a feladat olyan helyzetbe, hogy párokban az életünkre hatással lévő élményekről beszéljünk és felismerjük, hogy amiről azt tételeztük fel, hogy azonos érzések kísérhetik (pl. család vagy anyaság), bizony nem kísérik azonos érzések. Eltérő élményeink vannak és formálják mint az emberi, mint a tanári karakterünket.
Le kellett rajzolnunk egymás arcának egy-egy részletét kooperatív arcrajzolással. Alapos megfigyelés kellett a feladathoz, és szórakoztató is volt. Egyszerre kellett a figyelmet irányítani a társunkra és összpontosítani a rajzra.
Ritmus és ütemes tapsolásos feladatokat végeztünk pihenésképpen. Ötletbörzét dobtunk össze és néztük a kivetítőn, a Padlet felszínen a hozzájárulásainkat egy-egy témához. Hihetetlen, hogy mennyire eltérő módokon asszociálunk, mint egyének, ugyanarra a stimulusra válaszként. Láthatóvá tettük a gondolkodásmódunkat.
Kollaborációs feladatot végeztünk el, a Hajótörötteket, ahol szelektálni kell a kiválasztandó eszközök, szerszámok közül, mi legyen a csónakunkban, ha hánykolódunk a tengeren. A sokak által ismert kommunikációs feladat azért volt csavaros, mert volt megoldása, amelyet a tanár a feladat végén megosztott velünk. Természetesen itt is a vita folyamata volt a lényeg, de megnézhettük, ki került az ötleteivel a legközelebb az egyetlen helyes végkifejlethez, mit kellett volna magunkkal vinni hajótörés céljára.
Megtanultunk bizonyos „coaching” kérdéseket, amelyekkel beavatkozás (azaz direkt tanácsadás) nélkül tudunk segíteni a hozzánk forduló személynek.
A „másik ember szempontjából érvelést” gyakoroltuk a „miért lenne jó, ha minden hajó gumikacsa alakot öltene az amszterdami csatornákon” feladatot végeztük el komoly ábrázattal.
Videóra vettük magunkat, amint az utcáról tanítunk meg valamit a tanulóinknak, 2 percben.
Hihetetlen, érzelmekkel teli tanfolyam volt, a város szépsége, szabadsága és barátságossága nagyon szép aláfestést adott. A szabadidőt értékesen töltöttük el, a Van Gogh múzeum, a Rijksmúzeum (kétszer látogattam és nem jutottam a végére), a csatornákon való hajókirándulás, az Amstel partja, a történelmi sorházak, a sok virág felejthetetlenné tették a továbbképzést.