Írta: Tóth Éva Mária – Beszámoló Erasmus+ – Izland – 2022.07.17-31.

Mobilitásom tervezése során két téma fogott meg, ezek mindegyike szakmai, módszertani továbbképzés, s jól kapcsolódik általános iskolai és gimnáziumi oktató-nevelő, szaktanári és osztályfőnöki munkámhoz is. Helyszínként olyant kerestem, ahol korábban még nem jártam. Így esett választásom Izlandra, mely természeti szépségekben és kulturális látnivalókban gazdag, inspiráló hely, az itt élő emberek barátságosak, segítőkészek, szívesen kommunikálnak külföldiekkel, a tanfolyam tartalmas és hasznos, a csoport sokszínű és együttműködő.

A PMS ERASMUS PLUS képző kínálatából két egy hetes, egymással időben és tematikában jól kombinálható programot választottam, s nem csalódtam:

  1. Legends and Culture: Think Globally, Act Locally – Legendák és kultúra: Gondolkodj globálisan, cselekedj helyben
  2. The Six Competences: Creativity, Communication, Critical Thinking, Collaboration, Citizenship and Connectivity for the future education – Hat kompetencia: Kreativitás, kommunikáció, kritikus gondolkodás, együttműködés, felelős állampolgárság, kapcsolódás a jövő oktatásához

A Legendák és kultúra kurzus minden programja más helyszínen és körülmények közt zajlott, barangoltunk térben és időben (pl. Saga, Pearlan, Hajózási természeti csodák, tudományos fejlesztések közt). A túrákon, a múzeumi projekteken és a nagy létszámú, sok nemzetiségű csoportfoglalkozásokon való részvétel szellemileg és fizikailag is kihívást jelentett. A kurzus során Izland régi legendákkal és lenyűgöző természettel nyűgözött le, melyek arra ösztönöznek, hogy nevelői, oktatói, szaktanári munkámat, módszereimet  is újragondoljam, nagyobb teret adva az élményszerzésnek.  A program során csoportunk a Trello alkalmazásban közös digitális utazási naplót szerkesztett, melyet „jegyzetfüzetként” használtunk, hogy megörökítsük a feledhetetlen pillanatokat, megosszuk érzéseinket, gondolatainkat, impulzusainkat, feljegyezzük a tanfolyam tanulságait, információit. 

A kurzus során valamennyi résztvevő rövid prezentációban hasonlította össze saját országát Izlanddal, elemezte, hogyan őrizhetjük meg és terjeszthetjük a helyi örökséget, amellyel mindannyian rendelkezünk. Kiemelte azokat a helyi értékeket, témákat, projekteket, ami mellett elkötelezettek, s amelyekben saját intézménye együtt tudna működni más országok oktatási intézményeivel. Saját élménnyé, ösztönzővé vált a kurzus szlogenje: Gondolkozz globálisan, cselekedj helyben!

A hat kompetencia – szigorúan tantermi, gyakran a klasszikus tanórák hangulatát idéző – kurzus legfőbb üzenete, tanulsága számomra az volt, hogy a közös cselekvés, a játék, a nyelvi, kulturális és tapasztalati sokszínűség, a csoportdinamika, s az általuk generált érzelmek milyen sokat tehetnek hozzá a tanulás eredményességéhez. Ugyanakkor a tréner tapasztalatlansága, bizonytalansága, s „klasszikus szöveges diákból álló prezentációk” milyen unalmasak és mennyire feledhetővé teszik még a fontos közlendőket is. Szerencsére a kurzus nagyobb részében, s főként a csoporttagok aktivitása, felkészültsége miatt érdekes és innovatív feladatokat, új eszközöket, megközelítéseket, konkrét és adaptálható ötleteket adott a 6 globális kompetencia integrálásához az oktatásban. 

Sajnáltam, hogy a kreativitást inkább csak a „rajzolunk, gyurmázunk, legózunk” szintjén vizsgáltuk, s a kommunikáció kompetencia is kimerült néhány elméleti tézis bemutatásában illetve sablonos , szerencsére szórakoztató feladat  (pl. activity, rejtvény, szerepjáték) megoldásában. Tetszett és főleg a résztvevők aktivitása miatt tanulságos és hasznos volt a kritikus gondolkodás (l. előítélet, hit, reflexió, érvelés, vita), együttműködés (l. pozitív, rugalmas, empátia), állampolgárság (l. nyitott, felelős, aktív) és kapcsolódás a jövő oktatásához (l. digitális, személyes, közös metszet) kompetenciák feldolgozása.

Összegezve: Fontos, motiváló, élvezetes és tanulságos volt számomra mobilitásom során saját pedagógiai és intézményi gyakorlatunk összevetése másokéval, a nemzetközi kitekintés, kapcsolatépítés, mely akár kiterjeszthető a jövőben tanári és/vagy tanulói csoportokra. 

Külön öröm és lehetőség, hogy a mobilitás során megismert külföldi kollégákkal megmaradt és aktív a kapcsolat (WhatsApp-csoport), információkat, dokumentumokat cserélünk, s a román kollégák kezdeményezésére körvonalazódik egy több ország iskoláit összefogó komplex projekt ötlete is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük