Lettországi Erasmus+ diákmobilitás 2023 szeptember

Írta: Dávid Zoltán

A lettortszági mobilitásról (2023)

A program

A kiutazás két helyszínhez kapcsolódott, Rigához és Aizputéhoz.

07.07. szombat Riga Az esti órákban érkeztünk meg. Elfoglaltuk a szállást és megvacsoráztunk.

07.08. vasárnap Riga délelőtt városnézés, és a piac, délben találkozás a szervezőkkel és a portugálokkal, délután városnézés, este közös vacsora

07.09. hétfő Riga Látogatás a rigai egyetemen. Egy kutató előadást tartott nekünk az újrahasznosításról, és látogatást tettünk egy laborban, ahol egy másik kutató a levegőszennyezésről beszélt. Ebéd az egyetemen, utána látogatás egy varrodában, ahol használt ruhákból készítenek újakat. Délután megnéztük belülről is a Fekete fejek házát és a Szent Péter templomot. Este közös vacsora a portugálokkal.

07.10. kedd reggel indulás Aizputeba. Egy nagyon modern hulladékfeldolgozó telep megtekintése. Útközben ebéd egy nagyon jó étteremben. A Rundal Palace megtekintése idegenvezetéssel. Este érkezés Aizputeba. A diákokat átveszik a fogadó családok.

07.11. szerda 9 órára érkeztünk az iskolába. Az ajtóban lett népviseletbe öltözött gyerekek fogadtak. Bemutatták az iskolát. A színházteremben 3-4 műsorszámból álló kis műsor (tánc és énekprodukciók). Ezt követte a csapatok bemutatkozása, majd találkozás az igazgatónővel. Ezután az országokat és az iskolákat bemutató prezentációk hangzottak el. Délután kirándulás Kuldigába. A gyerekek visszamentek Aizputeba, ahol közös vacsora és játékok következtek. A tanárok Kuldigában vacsoráztak egy igen színvonalas étteremben.

07.12. csütörtök 9 órától az iskolában voltunk. A környezetvédelemmel kapcsolatos prezentációk, majd workshop (kézműveskedés az újrahasznosítás szellemében, négy teremben, csoportokban forgószínpad jelleggel). Délután gyárlátogatás a Schwenk Latwia cementgyárban. A vállalat két vezető mérnöke tartott előadást arról, hogy milyen erőfeszítéseket tesz a gyár a környezeti terhelés csökkentése érdekében.

07.13. péntek Kirándulás Liepajába. Útközben látogatás a régió polgármesterénél, beszélgetés az oktatás helyzetéről a régióban.  Este vacsora és búcsúbuli a klubházban tortával, közben a tanároknak bensőséges hangulatú gyertyafényes értekezlet pezsgővel.    

Felmerülő kérdések

  • Hány diákot tudunk fogadni?

A partnerek választ várnak azzal kapcsolatban, hogy hány gyereket tudunk fogadni. Legkésőbb október végén, november elején tudniuk kell, mert szeretnék megvenni a repülőjegyeket.

  • Mi lesz a feladat?

Tőlünk kérdezik, hogy mi legyen a gyerekek feladata. Lettországban a gyerekek bemutatták az országukat és az iskolájukat. Ezt szeretnék továbbfejleszteni például abba az irányba, hogy a gyerekek készítsenek prezentációt az országuk ünnepeivel és népszokásaival kapcsolatban. Másrészt a projekt témája a környezetvédelem és a fenntarthatóság. (A projekt címe Seeds, a középpontjában a 6R áll.) Azt a témát is szeretnék valamilyen irányban továbbfejleszteni (pl.: környezetszennyezés), ezzel kapcsolatban a mi véleményünket kérdezik.

  • Szállás és étkezés?

A portugálok 14 diákkal és 5 tanárral, a lettek 6 diákkal és 2 vagy 3 tanárral tervezik az utazást. A portugáloktól érkezik az igazgatónő is, a lettektől vagy csak a két koordinátor, vagy a két koordinátor és az igazgatónő érkezik. Kérik tőlünk, hogy javasoljunk nekik szállást. Lettországban a szállást a lett szervezők foglalták le. Mindkét szállás nagyon színvonalas volt. Az első egy négycsillagos belvárosi szállodában Rigában, a második egy wellnessközpontban Aizputeban. Az éttermeket is a szervezők foglalták, színvonalas középkategóriás éttermekben, az árakat a programban előre megírták, hogy tudjuk tervezni a költségeket.

A szervezők munkájáról

A két szervező (Vica és Indra) folyamatosan velünk volt. Ők azon a héten nem tanítottak. Az együttműködésük tökéletes volt. Stressznek, feszültségnek, vitának nyoma nem volt. Látszott, hogy régóta dolgoznak együtt, és tökéletesen megértik egymást. Mindketten jól beszéltek angolul. Rugalmasak voltak, a kéréseinket figyelembe vették. Visszacsatolást vártak, a programokkal kapcsolatban az értékelésünket kérték. Sok segítséget kaptak a szülőktől. A gyerekek számára szervezett esti programokhoz az ennivalót a szülők hozták (rendelték vagy készítették, nem tudjuk, de nagyon profi volt).

Megfigyelések

  1. Jó volt, hogy a program két részből állt. Három napig a gyerekek Rigában velünk együtt egy hotelben voltak elszállásolva Rigában. Így a fogadócsaládoknál csak négy éjszakát töltöttek, ami kevésbé megterhelő.
  2. A prezentációkat és a projekt témáját nagyon komolyan vették tartalmi, nyelvi és informatikai szempontból egyaránt.
  3. A csoportok közötti kommunikáció nehezen indult, amennyire közvetlenek voltak a portugál tanárok, annyira távolságtartóak voltak a diákok. Úgy tűnt sokan csak az utolsó napon oldódtak fel. A tanárok a helyzetet tapintatosan kezelték, semmit sem erőltettek, a gyerekek érzéseit tiszteletben tartották. Érdekes módon a fiúk sokkal nyitottabbak voltak, mint a lányok. Könnyebben barátkoztak, kevésbé alkottak zárt csoportokat. Úgy gondolom, figyelnünk kell arra, hogy úgy alakítsuk ki a programokat, és a feladatokat, hogy a gyerekek az első naptól kezdve minél inkább keveredjenek egymással.
  4. A fogadó gyerekek és a vendégek már az érkezés előtt hetekkel felvették egymással a kapcsolatot az interneten, így kevésbé volt nyomasztó számukra, hogy egy ismeretlen helyre érkeznek. (A mi csapatunkból egyetlen gyerek jelezte, hogy a vendéglátója barátságtalan volt. Az érkezés után bement a szobájába, és bezárta az ajtót. A többiek ennek az ellenkezőjéről számoltak be. A fiúk tapasztalat kifejezetten jó volt.)
  5. A portugál csoport esetében előfordult egy-egy esetben, hogy fiú lányhoz vagy lány fiúhoz lett elszállásolva. Mi kértük, hogy a lányok lányokhoz kerüljenek. A tapasztalatok alapján semmilyen probléma nem származik abból, ha ellenkező nemű a szállásadó. Úgy gondolom, amikor mi fogadunk, nekünk is fel kell tenni ezt a kérdést, hogy van-e valakinek ellenérzése egy ilyen helyzettel szemben, de ha mi utazunk, nem biztos, hogy kell ehhez ragaszkodni.
  6.  Fontosak az ünnepélyes pillanatok, ilyen a találkozás, a bemutatkozás és a zárórendezvény. A találkozás alkalmával a buszból kiszállva a vendégek felsorakoztak a busz mellet. A lettek kis köszöntő táblácskákkal várták a vendégeiket (bár nem mindenki). Halk zene szólt. A gyerekek két sorban felálltak egymással szemben, a vendéglátók egymás után nevezték meg vendégeiket. A vendég diák ezután kilépett a sorból, oda lépett a vendéglátójához, és megölelték egymást. A zárórendezvényre a tanárok szépen felöltöztek. Az okleveleket ünnepélyesen adták át, mindenkit megtapsoltunk.  A tortát közösen vágtuk fel, rövid beszédek hangoztak el. 
  7. A gyerekek kiválasztásáról: Lettországban a gyerekek nem egy-egy utazásra, hanem a projektben való részvételre jelentkeznek, ami tartalmazza a lebonyolítást, a vendégfogadást a prezentációk és a feladatok elkészítését. Azt, hogy ki hova utazik a résztvevők közül sorshúzással döntik el.
  8. Lett és portugál részről az iskolavezetés és a koordinátorok is jelen voltak. Ebbe a projektbe valószínűleg jobban illeszkedik, ha részünkről is bekapcsolódik valaki az iskolavezetésből.

Ötletek, javaslatok

  1. Hová lehetne vinni a vendégeket?

A projekt témájához kapcsolódó lehetőségek:

  • a MOL székház, és a MOL környezetvédelmi tevékenysége
  • ELTE TTK vagy az MTA TTK találkozás egy kutatóval, aki előadást tart a környezetvédelemi témájú kutatásairól
  • Látogatás az MVM informatikai központjában
  • találkozás a II. kerületi polgármesterrel vagy a tankerület vezetőjével

Kulturális programok:

  • Budapesti városnézés sok szabadprogrammal (2-3 nap) (Duna part, Vár, Várkert bazár, Citadella, Hősök tere stb.) a műemlékek bemutatása a gyerekek idegenvezetésével
  • A gödöllői kastély
  • Szentendre
  • Kirándulás a Balatonhoz (Tihany, Balatonfüred)

Miben tudok segíteni? (ha ti is úgy gondoljátok)

  1. Az MTA TTK-t (valószínűleg) meg tudom szervezni.
  2. Az összes többi program szervezésében is szívesen segítek.
  3. A programokban és a szervezési munkában való részvétel olyan komoly fejlődési, kapcsolatépítési és tapasztalatszerzési lehetőség, ami nagyon ritkán adódik a tanári pályán, és bármelyikünk számára rendkívül vonzó lehet. Nem szeretnék senkivel sem nyíltan, sem a háttérben rivalizálni, ezért csak azokban a feladatokban szeretnék segíteni ,amelyekre nincsen más jelentkező.
  4. Nagyon sokat tanultam, és nagyon sokat kaptam a lettországi mobilitás során, ezért nagyon hálás vagyok Julinak, hogy megtalálta és megszervezte ezt a projektet, és nagyon köszönöm mindenkinek, hogy Enikő mellett én kísérhettem a csapatot Lettországba. 

Budapest 2023.07.16.                                                                                                                          Dávid Zoltán

Képek a lett látogatásról