ETI képző által szervezett nyelvi képzés Málta

2024.október 28. és november 01.

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/01/Szabadszavas-beszamolo-Dori.pdf

Empowerment in ICT Skills – Making Use of Technology Tools Málta

2024.október 28. és november 01.

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/01/Szabad-szavas-beszamolo.pdf

Egyéni beszámoló Erasmus+ mobilitás

Helyszín: Németország, Lindau                             

Időpont: 2024. október 21-25.

Téma: módszertani továbbképzés

Fogadó intézmény: Dialoge Bodensee Sprachschule

Az Erasmus+ program keretében egy hetet töltöttem el Lindauban. Németországra azért esett a választásom, mert a német nyelvet anyanyelvi környezetben szerettem volna gyakorolni.

 A továbbképzés fókuszában a tantermen kívüli tanítási módszerek megismerése állt. A Dialoge Sprachschule tanárai által kidolgozott program neve Montana Lingua. A programot élménypedagógusok bevonásával dolgozták ki, ennek megfelelően a kreatív gondolkodásra, a kooperatív munkaformákra, a hatékony kommunikációra és a természetközelségre helyezték a hangsúlyt. A 21. századi kompetenciák fejlesztése is fontos része a programnak.

A bemutatott feladatok nagy részét a délutáni foglalkozások keretében ki is próbáltuk. Saját ötleteinket, meglátásainkat is megvitattuk az oktatóval. Konkrét csoportra vonatkoztatva közösen kidolgoztuk a bemutatott játékos, kreatív gyakorlatot. Az ismertetett feladatok egy része az általános iskolai csoportok számára alkalmas, másik, összetettebb részük inkább a gimnáziumi csoportok nyelvoktatásában alkalmazható.

A feladatok egy része tantermi körülmények között is megvalósítható. A feladatok nagy része több témakör, nyelvtani probléma, szókincsfejlesztés esetén is használható. Számomra a kevés előkészítést igénylő, de nagyon kreatív, kommunikatív feladatok tetszettek a leginkább. Ilyen volt például a képkeret elnevezésű feladat, melynek során a tanulóknak előszőr a természetben található anyagokból egy valós képkeretet kellett barkácsolni. A keret segítségével egymásnak háttal ülve a képkeretben látott tájképről kellett leírást adni, miközben a másik diák ezt megrajzolta.

A módszertani képzést nagyon fontosnak tartom, ezért folyamatosan igyekszem tájékozódni az új tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról.

A tanfolyam délelőtti óráin is az aktív kommunikáción volt a hangsúly. A feladatok segítségével a különböző országból (Svájc, Svédország, Hongkong, Bosznia-Hercegovina) érkező tanulók páros, illetve kiscsoportos munkaformákban gyakorolták az adott témához kapcsolódó C1 szintű szókincset. Az új szókincs begyakorlása különböző feladattípusokon keresztül vissza-visszatérően valósult meg. A házi feladatként megtanult szavak gyakorlására a következő órán kommunikatív módszereket használtunk. Ilyen feladatok voltak például: a megtanult szavak, kifejezések körülírása, mondatba foglalása, nyelvtani szempontok szerinti csoportosítása.

A felmerült témákhoz mindenkinek hozzá kellett szólni, használva a nyelvi struktúrákat. 

Nagyon tetszett, hogy a kurzus vezetője végtelen türelemmel igyekezett minden résztvevőt a célnyelven szóra bírni.

Érdekes volt megtapasztalni, hogy sem a délelőtti sem a délutáni foglalkozáson nem kerültek elő a digitális eszközök. Az oktatók kihangsúlyozták, hogy a tanítás során a hagyományosabb papír alapú és a kommunikációra épülő feladatokat részesítik előnyben. Például a szavak tanulásánál is a szókártyák saját kezű készítését javasolják a Quizlet applikáció használatával szemben.

A képzést nagyon hasznosnak és érdekesnek találtam, mert bebizonyította, hogy a hagyományos (már elavultnak tűnő) módszereket is lehet érdekfeszítően a mai korhoz igazítva használni.

A tanfolyam nagyon jó hangulatban telt, jó volt a motivált, érdeklődő fiatalokkal együtt gondolkodni és dolgozni.

Az eltöltött egy hét alatt lehetőségem volt Lindau és környékének megismerésére, a nevezetességek megismerésére. Részt vettem egy hajókiránduláson a Bódeni tavon, megnéztem Wagen, Bregenz, St. Gallen városát és kirándultam a környező hegyekben (Pfänder).

Készítette: Majoros Ágota

Budapest, 2024. október 27.

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/01/Egyeni-beszamolo-urlap_Gal_Porkolab_Anita_Lindau.pdf

Rövid beszámoló a németországi szakmai látogatásról

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2024/07/Job-shadowing-Pforzheim-2024.pptx

Augusztus 12-17 Europass Teacher Academy Helsinki, Finnország

Egyéni beszámoló Erasmus+ tanári továbbképzésről

A tanfolyam címe a következő volt: Biztonságos környezet kialakítása traumán átesett gyerekek számára. Creating Safe Classrooms for Trauma-Affected Children.
A tanfolyam tartalma azonban ugyanolyan súlyban kezelte a tanári öngondoskodást, mint a gyerekek, tanulók érzelmi biztonságba helyezését.
Hangsúlyt kapott az önszabályozás, önmegismerés, rugalmasság, a pozitív pedagógia, a flow. Kiindultak abból, hogy mindannyian vágyunk a megbecsülésre, és hogy szükség legyen ránk. Ezek szükségleteink, ezekből erednek az érzelmeink. Az érzelmek felismerése magunkban és másokban fejleszthető készségünk.
A traumát nehéz megragadni, mert az elszenvedő esetleg már nem emlékszik, hogy min ment keresztül, nincsenek szavai rá, csak a szégyen maradt meg, emiatt nem szívesen beszél róla, erőltetni nem szabad. Egyes esetekben elfojtja az élményt (disszociáció), ezzel energiát takarít meg, biztonságban tartja magát.
A cél a biztonságos környezet kialakítása. Tisztelet, nyitottság, ítélkezésmentesség, a közlékeny tanulók védelme. A cél nem az, hogy rendbetegyük bárkinek az érzelmeit, hanem hogy biztosítsuk: vele vagyunk, kísérjük az úton.
Az érzelmekről, önszabályozásról, impulzuskontrollról, a fizikai tünetekről, az ezekről való kommunikációról Nyugat-Európában az iskolában kötelezően tanulnak. Mindfulness gyakorlatokkal szimulálják a biztonságos természeti környezetet (erdő, tengerpart), ezekkel jó érzéseket hívnak elő. Figyelmet fordítanak a belső beszédre, ahogyan önmagunkhoz szólunk. A negatív hang kártékony.
Megküzdési készségek segítenek át a nehézségeken diákot és tanárt: pihenés, elterelés, mozgás, gondolkodás, zenehallgatás, lélegzés, humor. Mindannyiunknak szükséglete az autonómia/szabadság, a kompetencia élménye, a kötődés másokhoz. További szükségleteink: megbecsülés, tiszta, világos információk, biztonság, lelki béke, háborítatlanság, tisztelet, kölcsönös együttérzés, megértést kapni, hitelesnek lenni.
Biztatni érdemes a gyerekeket, hogy beszéljenek ezekről.
A flow élmény biztonságot ad, emiatt eredményez tanulást.
A tudatosság (mindfulness) fontossága abban rejlik, hogy a döntéseink mögött érzelmek vannak egyébként. Érzelmi alapon döntünk. Emiatt érdemes megfigyelnünk a gondolatainkat, hogy ezek is befolyásolhassák a döntéseinket.
A tanfolyam tanácsokkal zárult: legyenek kapcsolataid, legyenek céljaid, gyakorold a hálát, tartsd kordában a pesszimizmusodat, figyeld a megküzdési technikáidat, túrázz, lélegezz, aludj jól. És palántázz szeretetet.

Érzelmekre ható, elgondolkoztató tanfolyamon vettünk részt, ez szokatlanul közel hozta a résztvevőket és a kurzus vezetőjét. Az elvégzett gyakorlatokból többet is lehet alkalmazni osztályfőnöki órán, de angol órán is.

Balázs Béláné

2024. szeptember 1.
https://www.teacheracademy.eu/courses-location/helsinki/

ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom

Tenerife 2024.08.05-09.
Készítette: Csizmadia Krisztina Erika


Felejthetetlen élményt és sok szakmai tapasztalatot nyújtott ez a mobilitás.
Idén sokan jelentkeztek a digitális kompetenciát fejlesztő kurzusra, ezért két csoportban dolgoztunk. Jó ötletnek tartottam, hogy a tanárok a hét egyik felében az egyik csoporttal dolgozott, majd cseréltek. Így még több ismeretet tudtunk elsajátítani. Az első tanárunk mindfullness elemekkel gazdagította a foglalkozásokat és több elméleti anyagot is megismertünk. A SAMR modell rávilágított arra, hogy a digitális eszközök használatában, melyik szinten állok. Ez az ismeret serkentett arra, hogy még többet sajátítsak el. A tanfolyam erőssége az volt, hogy a megismert digitális anyagokat használtuk is. Padlet felületén osztottuk meg magunkról információt, hogy megismerjenek a többiek, majd közös feladatot végeztünk rajta. Két típusú szabaduló szobát próbáltunk ki úgy, hogy izgalmas feladatot kaptunk a tanárainktól, amit végig jártunk, majd megbeszéltük, hogyan készíthetünk ilyen kihívásokat. Nagyon tetszett a tanárok témaválasztása is, mert a feladatokon keresztül jobban megismertük Tenerifét, kultúráját, hagyományait. A Goosechase című applikáció tetszett meg jobban, ezzel már saját anyagot is készítettem, amelyben Szentendrét fedezzük majd fel. Több applikációt mutattak be a tanárok és azok jellemzőit, hogyan használhatjuk az iskolában, például: Bamboozle, Socrative, Plickers, PlantNet.

A kurzus második felében a tanárok csoportot váltottak és a másik tanártól megismertük a Chatgpt jellemzőit és annak használatát. Meglepő volt számomra, hogy milyen gyorsan készíthető ezzel egy komplett feladatlap egy magadott témában. Míg órákat töltök elegy feladatlap készítésével, a Chatgpt segítségével percek alatt elkészülök ezzel. Ezután a diákok számára élvezhetőbb formába ültetem a Quizlet és Booklet segítéségével, amely szintén csak perceket vesz igénybe. Ezzel a lehetőséggel sok idő spórolható meg és mellette a diákoknak élvezetes tanulási lehetőséget biztosíthatunk.

Nemcsak a tanároktól, hanem egymástól is sokat tanultunk. Az egyik csoporttársunk a kirándulásainak az élményét a Relive programmal osztotta meg velünk, ami igazán informatív és érdekes volt. Ennek a használatát még gyakorolnom kell ahhoz, hogy élvezhető prezentáció készüljön belőle, mert nem is olyan egyszerű a használata, mint gondoltam.

A továbbképző intézmény is szervezett még délutánokra és a hétvégére programokat, amelyek által még jobban megismerhettem Tenerife nevezetességeit, kultúráját.

Módszertani továbbképzés, nyelvi fejlesztés C1 szinten

Beszámoló Erasmus+ mobilitás
Helyszín: Lindau, Németország
Időpont: 2024. július 29-augusztus 9.
Téma: módszertani továbbképzés, nyelvi fejlesztés C1 szinten
Fogadó intézmény: Dialoge Sprachschule – Lindau

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/01/EgyeniBeszamolo-Lindau-UjjRegina.pdf

Deal with Conflicts, End Bullying course Malaga 2024.07.22-26.

2024. júliusában egyhetes szakmai továbbképzésen vettem részt Spanyolországban, Malagában. Eredeti célom az volt, hogy a tehetséges tanulók nevelésével, felkészítésével kapcsolatos kurzusra jelentkezem, de sajnos a képzés elmaradt, és helyette az iskolai zaklatások kezelésével foglalkozó csoportba irányítottak át. Eleinte csalódott voltam emiatt, a program előrehaladtával azonban megértettem, hogy ezen a téren legalább olyan fontos bővíteni az ismereteimet.

A foglalkozások Malaga belvárosában egy oktatási központ jógatermében zajlottak, ahol nem voltak sem asztalok, sem székek. A körülmények semmilyen szempontból nem emlékeztettek tantermi környezetre. Lengyel, osztrák, német és magyar iskolákból érkezett tanárok alkották a csoportot, akikkel a feladatokat a földön ülve, jógaszőnyegeken, babzsákokon elhelyezkedve oldottuk meg. Ez a szokatlan helyzet az első pillanattól kezdve arra kényszerített mindnyájunkat, hogy a konfortzónánkból kilépve, más nézőpontból tekintsünk azokra a helyzetekre, amelyeket az iskolai hétköznapokban osztályfőnökként vagy szaktanárként kezelnünk kell. Sajnos a különböző zaklatási helyzetek az iskolában mára annyira gyakorivá váltak, hogy az angolban elterjedt kifejezés, a „bullying” mára a magyar diákszlengben is gyakran felbukkanó szóvá vált. Jelentve nemcsak az internetes rosszindulatú posztokat, kommenteket, megjegyzéseket, hanem az offline gúnyolódást és kiközösítést is. Alig van olyan diák, aki még soha nem vált céltáblájává a „bullyingolásnak”, ezért nagyon fontos, hogy a tanárok felkészültek legyenek az ilyen helyzetek kezelésére.

A képzés során megértettem, hogy a bullying forrása a leggyakrabban a külső megjelenés, a testalkat, a ruházat, a hajviselet. A gyerekek általában nincsenek tisztában vele, hogy mekkora kárt tudnak okozni egymásnak a megbélyegző elítélő minősítéseikkel, gyakran képtelenek beleképzelni magukat a társaik helyzetébe, nem elég empatikusak és toleránsak ahhoz, hogy az ilyen helyzeteket elkerüljék. A bullying hatására az osztályközösségek erodálódnak, csökken az együttműködés szintje, és egyre többen válnak magányossá és kiszolgáltatottá.

A képzés során kreatív pedagógiai módszereket ismertem meg a gyerekek empátiájának fejlesztésére. Olyan technikákat sajátítottam el, amelyek lehetővé teszik a közösségen belüli rejtett zaklatási helyzetek feltárását és kezelését.

Az izgalmas foglalkozások mellett lehetőségem nyílt néhány kirándulást tenni Andalúzia lenyűgöző tájaira, így elmondhatom, hogy ezen a héten mind szakmai, mind kulturális szempontból nagyon értékes dolgokat láthattam és tanulhattam.                                  

                                                                                   Dávid Zoltán