Rövid beszámoló a máltai tanártovábbképzésről

Készítette: Dénes Sándor

Teaching Resources for Environmental Education on Sustainability

A Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium sikeres Erasmus+ pályázatának köszönhetően 2023. augusztus 27 és szeptember 2. között vettem részt az Alpha School Teaching Resources for Environmental Education on Sustainability (Oktatási módszerek a környezeti neveléshez a fenntarthatóság jegyében) szakmai továbbképzésén, Máltán.

A programot szervező Alpha School képviseletében munkatársuk már korábban felvette velem a kapcsolatot. Az elhelyezés, a szállítás szervezése precíz és gondos volt, megfelelt minden elvárásnak. Az iskola és a szállásunk is a sziget északi részén található gyönyörű Szent Pál-öbölben volt. Az egyhetes képzést az Alpha School of English szervezte. Rendkívül jó hangulatban teltek a foglalkozások. A máltai iskola az egyik nap nagyon szép kirándulást szervezett nekünk Mdina és Rabat városába. Mdina, Málta fővárosa volt Valletta előtt. 

A gyakorlat helyszínére a csoport szállítását kisbusszal oldották meg, amely pontos és kényelmes volt. A programot úgy szakmai, mint szervezési szempontból lelkiismeretesen, nagy körültekintéssel és minden résztvevő igényének szem előtt tartásával alakították ki a szervezők. 

A többi délután Málta nevezetességeit látogattam meg.

Az iskolai kurzusok reggel 8 óra 30 perctől délután 14 óráig tartottak.

Minden csoportban csak angolul folyt az óra, nemzetközi csapatban: magyar, cseh, német, francia olasz társakkal. A kurzus és a gyakorlat vezetője szakmailag kiválóan felkészült volt. Meghatározott, tematikusan felépített óráink voltak. Angol nyelvtudásom minden szempontból sokat fejlődött ezalatt az egy hét alatt. Sokat kellett beszélnem, nemcsak az órákon és a gyakorlatokon, hanem a településeken, múzeumokban, templomokban, utcákon különböző hétköznapi szituációkban is, ami úgy gondolom folyékonyabbá tette a beszédemet.

Különösen érdekes volt a Kahoot nevű játékalapú tanulási program, amely percek alatt megkönnyíti a tanulási játékok vagy különböző kvízek létrehozását, megosztását és lejátszását. A kahootokat a legjobb csoportos környezetben játszani. A játékhoz való csatlakozáshoz egyedi PIN kód szükséges. A játék házigazdájának nagy képernyőre van szüksége. A játékosok saját eszközükön válaszolnak, míg a kérdések egy megosztott képernyőn jelennek meg. Az élő játékokon kívül kahoot kihívásokat is küldhet, amelyeket a játékosok saját tempójukban teljesítenek – például házi feladatokhoz. A játék után a játékosokat bátoríthatjuk saját kahoot létrehozására és megosztására. Az iskolák számára készített prémium csomagokkal közösen készíthetünk játékokat a kollégákkal, és időt takaríthatunk meg az osztályoknak a megfelelő kahoot-ok megtalálása során. A Kahoot a gyerekek meglévő nyelvtudását segít felhasználni a tantárgy tanításában, illetve azt hogyan tudja egy közismereti tárgy szélesíteni a tanulók idegen nyelvi kompetenciáit. A Kahoot számos olyan módszert, feladattípust kínál, amit hasznosíthatok, a következő tanévben megpróbálom majd a tanultakat minél inkább a gyakorlatban is felhasználni.

Programok, órák:

Hétfő: a szárazföldek (hulladékgazdálkodás és környezeti problémák)

Kedd: a víz és vízszennyezés

Szerda: gyakorlat (Rabat és Mdina zöld területei és hulladékgazdálkodása)

Csütörtök: a levegő és levegőszennyezés

Péntek: prezentáció

Szabadidőmben Málta különböző nevezetességeit látogattam meg: La Valletta, Marsaxlokk, Mosta híres temploma, Hagar Qim, Blue Grotto. Mindenkinek nagy szeretettel ajánlom Máltát az angol nyelvű továbbképzések helyszíneként, hiszen a jól működő tömegközlekedéssel minden helyszín könnyedén elérhető, az iskolák és a szolgáltatások nagyon színvonalasok, az emberek barátságosak. Jó a közbiztonság és a sziget tele van gyönyörű látnivalókkal, érdekességekkel.

Dénes Sándor

Máltai mobilitás

Készítette: Balázs Béláné, Juli

Málta, Easy School of Languages  https://www.easysl.com/

Július 17 és 23-a között Máltán, Vallettában, a hangulatos belvárosban, Alan Marsh tanár és tréner irányításával tanultunk az Easy School of Languages-ben. Szerencsénk volt, Alan tapasztalt tanár, nagy tekintélynek örvend, hozzáértő módon vezette a tanfolyamot, változatos feladatokat biztosított a készségek fejlesztéséhez (reading, writing, speaking, pronunciation), mégpedig úgy, hogy eleve haladó nyelvi szinten kaptuk meg a feladatokat, hogy kihívás legyen megoldani őket, vagy ha kezdő vagy középhaladó feladatokat mutatott be, akkor ötleteket kaptunk ahhoz, hogy hogyan érdemes felszintezni a B2-es, C1-es haladóknak.

Végig ott volt a játék és a mozgás a repertoárban, kedvencem a „Legyél szótag a szóban” (én neveztem el így), kis csoportokat alkottunk, majd sorba álltunk szótagnak egy hirtelenjében elkiáltott szó szerint, a „hangsúlyos” személy felemelte a karjait. A pontot a leggyorsabb csoport kapta. 

Gondoskodott arról, hogy személyre szólóan, emailben kapjuk meg a feladatok alap példányait. Mindig előtérbe helyezte a személyes szükségletet, mint a tanulás és motiváció alapfeltételét, nem volt könnyű neki, mert nagy, 23 fős csoportban kezdtük el a tanfolyamot, sokféle variációban alkottunk munkacsoportokat. Némely tanártársaink maradtak még egy hétre. 

Számos tippet kaptunk a szabadidő eltöltéséhez, a tanárunk rászánta az időt a nap elején, hogy a kérdésekre válaszoljon, tanácsokat adjon. Feladataival összehozta az összeillő embereket, együtt mentünk délután a szomszédos szigetre, a hőség ellenére felejthetetlen élményeket szereztünk a történelmi emlékekkel teli, barátságos mészkő-épületekkel, leanderekkel és kaktuszokkal benépesített szigetországban. 

Balázs Béláné, Juli

Lehet, hogy egy kép erről: 4 ember, tanuló emberek és szöveg

Introduction to Educational Neurosciene

Készítette: Csizmadia Krisztina

Helyszín: Horvátország, Rovinj

Időpont: 2023.08.05-13.

A kurzus címe lehet, hogy többeket megrémíthet, hogy ebből semmit nem fog megérteni, de ezt teljes mértékben megcáfolom.

 Az angol nyelvű tanfolyam anyaga időszerű, mely segít abban, hogy jobban megértsük diákjaink reakcióit és hatékonyabban tudjuk őket fejleszteni. Előadónk, Gordana Dobravac felhívta a figyelmünket arra is, hogy nagyon kevés a párbeszéd a kutatók és a pedagógusok között, pedig az információ áramlása segítené mindkét oldal munkáját. Tanárunk lelkesen vezetett be a tudományos elméletekbe úgy, hogy rengeteg szemléletes példával illusztrálta az új ismereteket, hogy könnyebben megértsük. A képzés során megismertük az agy felépítését és működését, részletesebben azokat a területeket, amelyek  a tanulás folyamatában meghatározóak. A különböző téziseket kutatások bemutatásával és  kísérleti eredményekkel támasztotta alá. Megosztotta velünk azokat a forrásokat is, ahonnan továbbra is tájékozódhatunk az újabb eredményekről.

 A képen szöveg, rajz, vázlat, művészet látható

Automatikusan generált leírás

Rovinj városa egy kis ékszerdoboz tele történelmi érdekességekkel. Kellemes a látványa és a hangulata is. Tengerpartján mindenki kedvére választhat a különböző típusú strandok közül. Az órák után frissítő érzés egy mártózás a tengerben. A képző intézmény olyan programokkal is kiegészítette a kurzust, amellyel még felejthetetlenebbé tette az itt töltött időt. Az első napon, vasárnap betekintést kaptunk a tanfolyamunk témájába, megismerkedtünk csoporttársainkkal, amit egy kellemes közös vacsorával zártunk. Az utolsó napon pedig tanulmányi kirándulás keretében hajóval ellátogattunk Vrsar városába.

A képen ég, kültéri, ruházat, személy látható

Automatikusan generált leírás

Mindenkinek szívesen ajánlom.

Több információ a  kurzusról www.klebi.erasmus.hu oldalon olvasható.

Culture and Heritage in Iceland

Készítette: Csizmadia Krisztina

A sustainable lifestyle connected with the local environment.

Helyszín: Izland

Időpont: 2023.07.23-29. 

Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak, mert olyan álmom vált valóra, amit e nélkül nem tehettem volna meg. Eljutottam Izlandra egy olyan kurzusra, amely bemutatta az ország kultúráját és hagyományait. 

Több éve vagyok koordinátora az iskolának és keresem azokat a lehetőségeket, amelyek segítenek abban, hogy a külföldi partnerek részére vonzóvá tegyem a lehetőséget arra, hogy ellátogassanak hozzánk. Ezért a tanulmányutam elsődleges célja az volt, hogy olyan ötleteket merítsek, amely által az iskolámat, településemet, országomat úgy mutassam be a nemzetközi partnereknek, hogy felkeltse az érdeklődésüket, szívesen jöjjenek el. Kíváncsi voltam arra is, milyen módszereket ajánlanak arra, hogy saját diákjaink is jobban megismerjék hazájukat, környezetüket és motiváltan vegyenek részt ilyen jellegű tevékenységekben. Nem utolsó sorban új partnerek keresése is fontos volt számomra.

A program tanulmányi kirándulásokra és ahhoz kapcsolódó workshopokra tagolódott. Az első napon egy tartalmas és élvezetes előadáson vettünk részt a továbbképző központjában, ahol alap információkat és érdekességeket tudhattunk meg Izlandról. A következő napokban a csoportunk a Maritime Múzeumban találkozott, a megbeszélések, előadások itt zajlottak. Minden ország készített egy bemutatkozó prezentációt iskolájáról, településéről. Sok érdekes megoldást használtak a kollégák, hasznos ötleteket kaptunk egymástól. A héten minden napra jutott egy tematikus tanulmányi kirándulás. Ezzel élményszerűvé tették a megismerést és sokkal jobban rögzültek az ismeretek. Megismertük Reykjavik történelmét részletesebben és körbejártuk a nevezetességeket. Meglátogattuk a  Hellisheiði Geothermal Power Station-t, ahol közvetlen közelről megtapasztalhattuk, hogyan hasznosítják a geotermikus energiát. Elmentünk az Íslenski bærinn Turf Farmra, ahol betekintést nyertünk abba, hogyan éltek az emberek, milyen technikával építették házaikat, mit tartottak akkoriban fontosnak. Izland déli részére szervezett túra alkalmával egy apró szeletet láthattunk ennek az országnak a lenyűgöző tájairól, élővilágáról. Aki még többet szeretett volna látni ebből a csodálatos világból, a délutáni, esti  időszakra külön lehetőségeket ajánlott fel a képző. A tanulmányi utakat kiegészítette egy gasztronómiai délelőtt, amikor is egy brunch keretében megkóstolhattuk a tipikus izlandi ételeket. Lehetőséget kaptunk arra, hogy az izlandi parlament épületét meglátogassuk, ahol fantasztikus idegenvezetőnk rengeteg érdekességet mondott el az ország társadalmi, politikai hagyományairól. Olyan megtiszteltetésben volt részünk, hogy a parlament honlapján meg is jelentették a csoportunk látogatásáról készített képet. A pénteki napon minden résztvevő alkotott egy olyan prezentációt, amelyben saját településüket, hazájukat mutatták be a megadott szempontok alapján. Ezáltal előadói, digitális készségem is fejlődött és  közben hasznos visszajelzéseket kaptam munkámról. A záró napon pedig ellátogattunk a Perlan Múzeumba, mely látványosan összefoglalta az eddig tanultakat.

Lehet, hogy egy kép erről: 10 ember és emlékmű

A kurzuson szerzett tapasztalat megerősített abban, hogy bátran tervezzünk több ilyen eseményt diákjainknak, szervezzünk hozzá megfelelő feldolgozó tevékenységeket, hogy élményszerűvé tegyük számukra a megismerést. 

www.erasmus.klebi.hu Csizmadia Krisztina Erika

Stressz- és konfliktuskezelés az iskolában – Palermo

Készítette: Dávid Zoltán

Időpont: 2023.08.27-tól 09.02-ig

2023. augusztus végén egyhetes konfliktuskezelési tanfolyamon vettem részt Szicília fővárosában, Palermoban az Erasmus Learning Academy (ELA) szervezésében. A képzés alapvetően pszichológiai témájú volt, ezért a csoporttársaim iskolai pszichológusok, gyógypedagógusok vagy speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó fejlesztőpedagógusok voltak, akik Lengyelországból, Lettországból és Finnországból érkeztek. Képzettségükből és munkájukból fakadóan, a kurzus elméleti része többségük számára ismert volt, így inkább a témák megvitatása, a tapasztalatok megosztása volt jellemző munkaformája az óráknak, és kevesebb volt a frontális előadás. 

Az órák során megértettem, hogy az iskolai stressz a legtöbb európai országban problémát jelent a tanárok és a diákok számára egyaránt. A folyamatos megfelelési és bizonyítási kényszer megnehezíti a diákok életét, és csökkenti az iskolai munka hatékonyságát. A tanárok túlterhelése nemcsak nálunk okoz gondot, és a folyamatos időzavar, valamint  a növekvő adminisztrációs teher könnyen elveszi a tanítás örömét. A kurzus során azzal ismerkedtünk, hogy milyen egyszerű gyakorlatok segítségével szerezhető vissza a motiváció, hogyan csökkenthető a tantermi stressz. Ezzel kapcsolatban sok olyan drámajátékos feladatot ismertem meg, ami akár egy normál közismereti tantárgy óráján is jól alkalmazható, pár percben megvalósítható feladat, ami segít abban, hogy a következő percekben oldottabb legyen a légkör a teremben, és hatékonyabban folytatódhasson a munka. 

A szervezők a kurzust számomra szokatlan módon egy hotelben tartották, ahol az összes résztvevő számára szállást béreltek, közös étkezéseket és közös kirándulásokat szerveztek, ami különösen alkalmas volt arra, hogy összejöjjön a csapat, és a tanórákon kívül is megismerjük egymást. Ez a további együttműködések szempontjából hasznos lehet, hiszen könnyebben fogunk tudni bekapcsolódni egymás projektjeibe, mivel alkalmunk volt jobban megismerni egymást. A kirándulások során bejártuk Palermo és környéke műemlékekben rendkívül gazdag vidékeit. Jártunk a Monreale kolostornál, Cefaluban és a Palermo belvárosában található világörökségi helyszíneken is. Így elmondhatom, hogy egy mind szakmai, mind turisztikai szempontból felejthetetlen hetet töltöttem Szicíliában.

Dávid Zoltán

Beszámoló Erasmus+ mobilitás – Düsseldorf

Készítette: Gál-Porkoláb Anita

Dokumentum megtekintése

Szabadszavas beszámoló – Spanyolország

Készítette: Jakab Olivér

Az Erasmus + támogatásával október 22 – 28 között módszertani képzésen vehettem részt Alicantéban, Spanyolországban. 

A képen kültéri, táj, ég, épület látható

Automatikusan generált leírás

A Smart Teachers Play More képző szervezésében kb. 80 pedagógus és pedagógiai munkát közvetlenül segítő kollégával együtt 5 különböző képzés indult, melyek közül én a Smart Teachers Play Mora Outdoors kurzust választottam. 

A kurzus keresztmetszetében a játék, a mozgás, a mozgásos, játékos tanulás, valamint a stresszoldás állt. 

A regisztrációra a Hotel Maya fogadótermében került sor, melynek keretében megismerkedhettünk a képzést vezető tanárokkal (egy angol, egy izlandi és egy spanyol anyanyelvű tanárnővel), csoporttársainkkal is. Mindenkit beosztottak az előzetes regisztrációnak megfelelően, valamint átvehettük a névtáblánkat is.

Én egy 21 fős csoportba kerültem, melyben horvát, szlovén, francia, német, osztrák, litván és észt kollégák mellett hárman képviseltül Magyarországot. Miután ismertették a heti programot, fakultatív jellegű ismerkedő vacsora kezdődött, ahol helyi ételekkel és italokkal kínáltak minket. 

A képzések minden nap a Hotel Mayában kezdődtek, reggel 9 órától. 

A képen kültéri, ég, épület, fa látható

Automatikusan generált leírás

A tematika úgy volt felépítve, hogy a rövid elméletet után, melynek átadását laptop, kivetítő és ppt. diasorok segítették, mindig gyakorlati feladatoka, játékokat végeztünk. Az elmélet keretében megismerhettük a mozgás és a játék élettani hatását a fejlődésben lévő szervezet tekintetében.  Képet kaptunk az agy működéséről különböző helyzetekben. Megismerhettük a tanult módszertan elméleti alapjait. 

A képen ruházat, mennyezet, lábbelik, személy látható

Automatikusan generált leírásA képen fedett pályás, ruházat, Emberi arc, ember látható

Automatikusan generált leírás

Az elméleti részt pedig minden esetben gyakorlati feladatok és játékok követték.  És mi játszottunk mindenhol, például a teremben, a 11. emeleti tetőteraszon, a pálmafák alatt a homokban, az árnyékban a strandon, vagy éppen a hófehér köveken, az aranyszín homokban a tengerparton.

A képen ruházat, személy, lábbelik, fal látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, fű, ég, játszótér látható

Automatikusan generált leírás
A képen kültéri, ruházat, személy, talaj látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, ég, talaj, személy látható

Automatikusan generált leírás
A képen kültéri, ruházat, ég, személy látható

Automatikusan generált leírásA képen ruházat, lábbelik, személy, nő látható

Automatikusan generált leírás
A képen kültéri, ég, felhő, ruházat látható

Automatikusan generált leírás

A szerdai napon külön busszal Alteába mentünk. Itt közös feladatok és játékok elvégzése után városnézésre invitáltak minket. A közös séta során gyönyörű látképek készültek a tájról. Az óváros főterén mindenki lehetőséget kapott arra, hogy kötetlenül nézelődjön, vásároljon és felfedezhesse Altea kis utcáit.

A képen kültéri, virágcserép, szobanövény, talaj látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, épület, ég, felhő látható

Automatikusan generált leírás
A képen kültéri, felhő, ég, épület látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, ég, felhő, víz látható

Automatikusan generált leírás

A program végeztével közös ismerkedő estre hívtak minket, ahol az otthonról hozott különlegességeket szolgáltuk fel egymásnak és közös játékokat játszottunk. 

A képen asztalterítő, asztal, virág, Snack látható

Automatikusan generált leírás

Az utolsó előtti napon egymással otthonról hozott játékokat s feladatokat kellett megosztani. Érdekes volt megtapasztalni, hogy hasonló játékokat alkalmazunk, hasonló feladatokat végzünk Európa szerte, mégis mindenki egy kicsit „másképp” játszik. Nekem ez is nagy élményt jelentett, folyamatosan azon gondolkodtam, hogy melyik módszert hol és hogyan tudom majd a későbbiekben hasznosítani. 

Az utolsó napon a tengerparton egy össznépi játékkal végződött a program gyakorlati része.  9 állomásból álló pályán kellett csoportokban feladatokat végeznünk. Ez is nagy élmény volt számomra. A programok lezárása a dokumentumok kitöltésével és egy közös búcsúzással zárult, hol minden ország képviselői együtt köszönhették meg az életre szóló élményeket és köszönhettek el egymástól a későbbi viszontlátás reményében. 

A hét napos képzés alatt rengeteget tanultam. Tanultam a profi előadóktól. Módszertant, hozzá állást, látás – és gondolkodásmódot. Tanultam a kollégáktól különböző játékokat és feladatokat. Gyakoroltam az angol nyelvet, nagy örömömre a nyelvi szintem megfelelő volt a képzés teljesítéséhez. Remek emberekkel ismerkedhettem meg, csoportomban nagyon kedves, együtt működni tudó és akaró kollégákkal dolgozhattam végig a hetet. Ha lehetőségem lesz, szeretnék máskor is részt venni a képző által kínált tanfolyamok valamelyikén, hiszen profi körülmények között, profi csapatban, profi előadóktól tanulhattam. 

Jakab Olivér

Budapest, 2023. 11. 05.

Szabadszavas beszámoló – Spanyolország

Készítette: Jakab-Tegzes Dóra

Az idei, 2023-as év, Erasmus + Mobilitás keretén belül Spanyolországban voltam, Alicantéban. A képzés, amin részt vettem a Smart Teacher Play More, Well-Being and Stress Management volt. A képzés angol nyelven zajlott. 

A képzés kezdete előtti héten már közös Watsup csoportot hoztak létre az oktatók, amin keresztül kaptuk az információkat a várható programról, illetve írásban bemutatkozhattunk a többieknek is. Ez nagyon megkönnyítette a kommunikációt a sok, máshonnan érkező ember számára.

Vasárnap kora este közös találkozó volt egy hotelben a képzésen résztvevők és az oktatók között. Mindenki kedves és segítőkész volt. Az oktatók röviden bemutatkoztak, bemutatták a képzés és az együtt töltött napok várható menetét és programját, majd a várost! Csoportalakítás céljából pedig néhány rövid és vicces játékot szerveztek az ott jelen lévőnek. Az este végét egy kötetlen, beszélgetős, közös vacsora zárta. 

A képen fal, fedett pályás, nagy, étel látható

Automatikusan generált leírásA képen fedett pályás, fal, asztalterítő, asztal látható

Automatikusan generált leírás

Hétfőn reggel az a sok ember a saját csoportjában folytatta a munkát. Az én csoportom vezetője egy izlandi hölgy volt, Kristín Einarsdóttir. Ismerkedéssel kezdődött a foglalkozás, ahol mindenkinek a nevét kellett elmondani, illetve azt, hogy mivel foglalkozik, kikkel dolgozik a hazájában. Elméleti ismeretet kaptunk arról, hogy hogyan van összefüggés a sikeres tanulás és a mozgás között, illetve sok relaxációs gyakorlatot végeztünk! 

Kedden sokat beszélt és beszélgettünk a pozitív gondolkodás fontosságáról, hogy mindenben lássuk meg a jót. Kristín példákat mutatott a helyes kiállásra a testünkkel és arra, hogy milyen fontos tudnunk néha nemet is mondani, magunk miatt. Hiszen elsősorban nem mások miatt kell élnünk és jól érezni magunkat, hanem magunk miatt! Ezt légzőgyakorlatok és relaxációs feladatokon keresztül is gyakoroltuk! Beszélt arról is, hogy milyen fontos hatásai vannak a minket körülvevő környezetnek, ezért a hotel tetőteraszán végeztünk gyakorlatokat, ahonnan lélegzet elállító látkép tárult elénk!

A képen kültéri, épület, ég, felhő látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, ég, épület, felhő látható

Automatikusan generált leírás

Szerdán közösen kirándult a képzésen részt vevő összes hallgató, Altea városába. Oda reggel külön busszal indultunk. Megérkezés után a tengerparton csoportos feladatokban vettünk részt! Az egyik csoport aktív volt, különböző vicces, fejlesztő hatású koncetrációt igénylő feladatokat végzett, míg a másik, a csendes csoport elmélyülő, relaxáló feladatot csinálta, majd cseréltünk. A közös tevékenység után együtt indultunk az óváros részbe, ahol szabadon lehetett felfedezni a látnivalókat. A visszaindulás után a következő megálló az egyik oktató, Sarah Jane Anthony otthonában volt. Ő látta vendégül az egész csapatot és készült mindenkinek spanyol vacsorával is. Az itt eltöltött időben minden nemzet bemutatta nemzeti eledelét, italát, zenéjét, amire együtt táncoltunk és szórakoztunk az oktatók által levezényelt bingó játékban is. Ez a nap igazi csapatépítő program volt.

A képen kültéri, ruházat, ég, felhő látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, felhő, ég, épület látható

Automatikusan generált leírás
fA képen személy, Emberi arc, ruházat, kültéri látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, árnyék, talaj, személy látható

Automatikusan generált leírás

Csütörtökön a csoportom közösen lement a tengerpartra, ahol Kristín irányításával egy jóga órán vehettünk részt. Különböző jóga gyakorlatokat végeztünk, majd a végén meditációval zártuk a foglalkozást. Nagyon pozitív hatással volt rám ez a délelőtt. Délután közös tudásmegosztás volt. Mindenki egy általa „hozott” játékot mutatott be a többieknek, amit el is mondott és meg is csináltunk! Szerencsére nekem nagyon sok ismerős volt!

Pénteken egy köredzéshez hasonló, állomásokból álló feladatban vehettünk részt. Itt is a képzésen részt vevő összes hallgató jelen volt, mind a három oktatóval. Minden állomáson másfajta feladatot kellett végrehajtani. A feladatváltásoknál is feladatokat találtak ki, és a feladatok összepakolására is egyezményes zenét beszéltünk meg, sőt a feladatváltásokhoz szükséges sorakozónak is jelentősége volt! Tehát ez a feladat teljesen komplett volt és nem volt benne egy másodpercnyi üres járat sem! A nap végén a kurzus lezárása történt. Kihirdették a heti fotó kihívás győzteseit, illetve a programok alkalmával készített fotókból fotómontázst vetítettek le. A búcsúzkodás során a nemzeteket együtt hívták ki és kis ajándékkal jutalmazták a tagjai. Lezárásként pedig be kellett számolnunk arról, hogy mit tanultunk és hosszú távon mit hasznosítunk majd az ott tanultakból. Különböző elégedettségi kérdőíveket is ki kellett töltenünk!

Zárásként pedig szombaton egy utolsó kirándulásra mentünk együtt a Santa Barbara várba.

A képen kültéri, ég, felhő, táj látható

Automatikusan generált leírásA képen kültéri, ég, táj, horizont látható

Automatikusan generált leírás

A kurzus nagyon jó volt, sok élményt és tudást hoztam haza magammal! Az oktatók kiválóak voltak! Az angol nyelvi készségeim sokat fejlődtek. A város szép, tiszta és az emberek nagyon barátságosak, az ételek finomak. Sokat közlekedtem a helyi tömegközlekedési eszközökön, igyekeztem megismerni a spanyol emberek mindennapjait. 

Köszönöm a lehetőséget Erasmus+ !

Jakab- Tegzes Dóra

Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium

Budapest, 2023. 11. 05.

Beszámoló Erasmus+ mobilitás – Düsseldorf

Készítette: Majoros Ágota

Helyszín: Düsseldorf

Időpont: 2023. augusztus 7-11.

Téma: módszertani továbbképzés

Fogadó intézmény: IIK Düsseldorf

Németországra, ezen belül Düsseldorfra azért esett a választásom, hogy a német nyelvet autentikus környezetben tudjam gyakorolni, meg tudjam figyelni az anyanyelvűek beszédét, és „testközelben” ismerhessem meg a kultúrát. A képzés, melyen részt vettem „Deutschland kulturell entdecken – Ideen für virtuell-kulturelles Lernen” volt, főleg a kulturális különbségekkel foglalkozott, újszerű digitális módszerek segítségével. 

A módszertani képzést nagyon fontosnak tartom, ezért folyamatosan igyekszem tájékozódni az új tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról, az informatikai eszközök minél szélesebb körű használatáról. A képzésen korábban általam nem ismert applikációk, tool-ok is bemutatásra kerültek, melyeket részletesen bemutatott a tréner, társultak mellé gyakorlatok, prezentációk. Csoportmunkában megtanultunk Escape room-ot, szabadulószobát készíteni, melyhez különböző weboldalakat ismertünk meg. Az elméleti oktatást kiegészítve csoportunk gyakorlati feladata egy, közvetlenül a tanórán alkalmazható anyag elkészítése volt. Mivel a tanfolyam súlypontja a német kultúra volt, ezért a szabadulószobához szükséges fotóanyagot mi magunk fotóztuk Düsseldorfban, a Medienhafen városrészben. Az idegenvezetéssel egybekötött városnézés során AR (augmented reality) kiállításon is részt vettünk, egy telefonos applikáció használatával.

A hét talán legizgalmasabb feladata a videófilm készítése volt. Elméleti részként a tréner bemutatta az ehhez használható applikációk sokaságát. Mutatott példákat hosszabb és rövidebb videókra, melyeket ők maguk forgattak, és rávilágított felhasználási lehetőségükre a tanórán. Az előkészítési rész fontos feladatai: a forgatókönyvírás, a téma meghatározása, a tematika kidolgozása, a célcsoport meghatározása stb. Ezeket a kurzus helyszínén valósítottuk meg. A forgatási munkálatok a város más-más helyszínein zajlottak. Az utómunkálatok, mint a vágás, hang, effektek, szövegek beillesztése ismét a tréner segítségével és útmutatásával történtek. Minden a négy munkacsoport prezentálta az elkészített videófilmet, melyet közösen elemeztünk ki, kitérve a technikai kihívásokra és a témaválasztás okára. 

A tanfolyam során folyamatosan gyűjtöttük az új német kifejezéseket, közmondásokat, szólásokat, mind a csoporttagoktól, mind a trénerektől. Egyik munkacsoportunk ezt a gyűjteményt használta fel különböző feladatok elkészítéséhez. A tanfolyam résztvevői bemutatták az általuk eddig használt applikációkat, weboldalakat, tool-okat.  Összegyűjtöttük a tanórán a nyelvtanításhoz kapcsolható dalokat, játékokat, Insta-videókat, fordítóprogramokat. 

A kulturális különbségek szemléletes bemutatásához megismertük a legkedveltebb közösségi médiaszereplőket, főleg Instagramon, és a Tiktokon. Ez jó lehetőséget biztosított arra, hogy a tanfolyam résztvevői saját országuk szokásait, hagyományait párhuzamba állítsák a német kultúrával. 

 A hetet azzal zártuk, hogy a megismert digitális módszereket hogyan tudjuk a tanórába  beilleszteni. pl. Kahoot, Quizziz, Learningapps, Google Lens. Természetesen a rengeteg módszer közül a tanítás során mérlegelnünk kell, melyik a számunkra leginkább használható app.

A tanult digitális formák szorosan kapcsolódtak a 21. századi kompetenciákhoz, melyeket ma már elengedhetetlen a tanítási órákba beépíteni. A projektekben való gondolkodás is szerepet kapott, mivel a szabadulószoba és később a videofilm készítése is csoportfeladatként valósult meg. A megismert applikációk mindegyike a kreativitást helyezi előtérbe mind a tanár, mind a diákok részéről. Az ilyen jellegű digitális/interaktív feladatokkal sokkal hatékonyabb lesz a tanóra, a diákok szinte végig aktívan részt kell, hogy vegyenek a munkában. A tanultakat igyekszem majd beilleszteni a tanóráimba, hiszen eddig is szívesen dolgoztam különböző appok segítségével. Oktatóink minden korosztály számára mutattak megfelelő eszközt.

A képzést nagyon hasznosnak tartottam, mert nagyon sok lehetőségünk volt arra, hogy a tanult tool-okat akár egyénileg, akár csoportban megtanuljuk használni. A bemutatott feladatokat nagyon jól koordinálta a tréner, tetszett, hogy valóban végig játszottuk a játékokat, valóban leforgattuk a filmet, mert így választ kaptunk a felmerült kérdéseinkre a feladat egészére nézve. A hangulat remek volt, minden kolléga nagyon nyitott volt, és rengeteg mindent mesélt az ország, az iskola, és az ő módszereivel kapcsolatban is, de ugyanúgy nyitottak voltak a problémákat tekintve is.

Örülök neki, hogy új, modern ismeretekkel gazdagodtam, számos helyszínt bejártam Düsseldorfban. Bepillantást nyertem a helyiek beszédébe, viselkedési kultúrájába, a város szellemiségébe. Több ízben bejártuk az óvárost, megismerkedtünk a helyi nevezetességekkel, és azok történelmi hátterével, pl Medienhafen, Hofgarten, Altstadt. A hivatalos programok mellett magam is igyekeztem felfedezni a várost, jártam például a benrath-i kastélyban, és Kaiserswerth városrészben is, illetve hajókirándulást tettem a Rajnán.

Budapest, 2023. 08. 13. 

Egyéni beszámoló – tanfolyam Dublinban

Készítette: Matusné Németh Eszter

Fénykép megnyitása

2023. augusztus 7-18 között Írországban, Dublinban vettem részt iskolánk Erasmus programjának köszönhetően tanártovábbképzésen. 

Az eredeti programom némileg változott, mivel az általam választott képzésre rajtam kívül csak angol tanárok jelentkeztek, így a nyelvi színt az eredeti kiíráshoz képest jóval magasabb lett, ezért a nyelviskola tanácsára a második hetet is nyelvtanfolyamon töltöttem.

A Twin English Centre Ireland nyelviskola lett néhány napra a „munkahelyem”, ahol nagyon jól éreztem magam. A világ nagyon különböző helyeiről érkeztek kollégák és fiatalok, akikkel érdekes beszélgetéseket folytattunk a tanórák szüneteiben vagy a szálláson való találkozásokkor és természetesen az órákon is.

A tanórákon gyakran dolgoztunk párban vagy 3-4 fős csoportokban, délelőttönként 2 tanár irányításával, akik egymás közt felosztották a munkát: egyikükkel a tankönyvből haladtunk és a nyelvtan volt a központban, másikukkal a kommunikációra került a hangsúly. Sok olyan apró ötlettel találkoztam, amely az aktivitást segítette elő: pl. minden órát az időjárással kezdtünk (bár azt mondták, hogy Írországban csak két féle időjárás létezik: vagy esik, vagy esni fog), amely lehetőséget adott szókincs és nyelvtani ismétlésre is, például a melléknévfokozás esetében. A szavak rögzítéséhez társasjátékot is használtunk és különösen érdekesek voltak azok az órák, amelyek a hétköznapi beszélt nyelvre koncentráltak vagy amelyek az ír kultúrával foglalkoztak és rádöbbentettek, hogy milyen sok ír származású művész tevékenykedett/tevékenykedik. De a hangsúly azon volt, hogy minél többet beszélgessünk egymással. Így egy fiatal orosz társam segítségével sikerült többet megtudnom az ír tradicionális sportokról, a mexikói csoporttársammal pedig elmélkedhettünk arról, hogy milyen is az ír konyha.

A tanórák mellett az iskola hangsúlyt helyezett arra is, hogy szabadidős programokat szervezzen, amelyek lehetővé tették Dublin és környéke megismerését. Már az első napon egy városi sétán vettem részt: voltunk a dublini kastélyban, a világhírű Trinity Gollege-nál, ahol sajnos a könyvtárat a felújítás miatt nem lehetett látni, a Ha’penny hídnál, amelyről megtudtuk, hogy a nevét a hídvámról kapta, és persze a Temple Bar-nál is jártunk. De szerveztek kirándulást a Phoenix Parkba, a Botanikus Kertbe és a tengerpartra, Bray-be és Howth-ba is. Dublin rengeteg múzeummal rendelkezik, amelyek közül szerencsére sokat meg tudtam látogatni. A hétvégék lehetővé tették, hogy messzebbre is elkalandozhassak: nagy élmény volt ellátogatni történelemtanárként Belfastba és részt venni egy „fekete taxis” programon, amely végig vitt az észak-ír konfliktusok fő helyszínein, az ezeket megörökítő graffitik között. De Írország elvarázsolt a színeivel, a természeti csodáival – az „óriás lépcsője” vagy a Moher-sziklák felejthetetlenek, és persze azzal is, hogy az emberek nagyon közvetlenek, barátságosak.

 Csodálatos két hét volt, amely hasznosan és élménydúsan telt. Köszönet érte az Erasmus+ programnak, iskolánk koordinátorának és a Tanártovábbképzés csapatának, akik mindenben segítettek.

Köszönöm!

Fénykép megnyitásaFénykép megnyitásaFénykép megnyitása
Fénykép megnyitásaFénykép megnyitásaFénykép megnyitása
Fénykép megnyitásaFénykép megnyitásaFénykép megnyitása

Beszámoló Erasmus+ mobilitás – Düsseldorf

Résztvevő: Ujj Regina Erika

Helyszín: Düsseldorf 

Időpont: 2023. augusztus 7-11. 

Téma: Deutschland kulturell entdecken: Ideen für virtuell-kulturelles Lernen 

Fogadó intézmény: IIK Düsseldorf (iik-duesseldorf.de)

A nyelvi és módszertani képzést német nyelvterületen elsődleges fontosságúnak tartom minden német nyelvtanár számára. Változó digitalizálódó világunkban elengedhetetlen tájékozódni az új tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról, az informatikai eszközök minél szélesebb körű használatáról. A képzésen ismert és kevésbé ismert applikációk, tool-ok kerültek bemutatásra, melyeket részletesen megismertük, adaptáltuk és saját gyakorlatokat készítettünk, majd prezentációk keretén belül mutattunk be azokat.

 

Csoportmunkában megtanultunk szabadulószobát készíteni, melyhez különböző weboldalakat ismertünk meg. A csoport végül a tanórán közvetlenül alkalmazható anyagot készített el. A tanfolyam súlypontja a német kultúra volt, ezért a szabadulószobához szükséges fotóanyagot mi magunk fotóztuk Düsseldorfban. Az idegenvezetéssel egybekötött városnézés során AR (augmented reality) kiállításon is részt vettünk. 

A hét során folyamatosan gyűjtöttük az új német kifejezéseket, közmondásokat, szólásokat. Volt olyan csoport, amelyik ezeket használta fel a különböző feladatok elkészítéséhez. A tanfolyam résztvevői bemutatták az általuk eddig használt applikációkat, weboldalakat, tool-okat. Összegyűjtöttük a tanórán a nyelvtanításhoz kapcsolható dalokat, játékokat, Insta-videókat, fordítóprogramokat. 

A kulturális különbségek szemléletes bemutatásához megismertük a legkedveltebb közösségi média-szereplőket, főleg Instagramon, és a Tiktokon. Ez jó lehetőséget biztosított arra, hogy a tanfolyam résztvevői saját országuk szokásait, hagyományait párhuzamba állítsák a német kultúrával. A hét legizgalmasabb feladata a videófilm készítése volt. Előzetesen a tréner bemutatta az ehhez használható applikációk sokaságát. Mutatott példákat hosszabb és rövidebb videókra, melyeket ők maguk forgattak, és rávilágított felhasználási lehetőségükre a tanórán. Az elméleti rész: forgatókönyvírás, tematika kidolgozása, korcsoport meghatározása stb. a kurzus helyszínén valósult meg. A forgatási munkálatok a város más-más helyszínein zajlottak. Az utómunkálatok: vágás, hang, effektek, szövegek beillesztése ismét a tréner segítségével és útmutatásával történtek. Minden csoport prezentálta az elkészített videófilmet, melyet közösen elemeztünk ki, kitérve a technikai kihívásokra és a témaválasztásra. 

Végül a héten megismert digitális módszerek tanórába való beillesztésén is ötleteltünk. pl. Kahoot, Quizziz, Learningapps. Természetesen a rengeteg módszer közül a tanítás során mérlegelnünk kell, melyik a számunkra leginkább használható app. 

A tanult digitális formák szorosan kapcsolódtak a 21. századi kompetenciákhoz, melyeket ma már elengedhetetlen a tanítási órákba beépíteni. A projektekben való gondolkodás is szerepet kapott, mivel a szabadulószoba és később a videofilm készítése is csoportfeladatként valósult meg. A megismert applikációk mindegyike a kreativitást helyezi előtérbe mind a tanár, mind a diákok részéről. Az ilyen jellegű digitális/interaktív feladatokkal sokkal hatékonyabb lesz a tanóra, a diákok szinte végig aktívan részt kell, hogy vegyenek a munkában. Biztosan ki fogom próbálni a saját tanítványaimmal. A tréner minden korosztály számára mutatott megfelelő eszközt a megvalósításhoz.

Összességében a képzést nagyon hasznosnak tartottam, mert nagyon sok lehetőségünk volt arra, hogy a tanult tool-okat akár egyénileg, akár csoportban megtanuljuk használni. A bemutatott feladatokat nagyon jól koordinálta a tréner, tetszett, hogy valóban végig játszottuk a játékokat, valóban leforgattuk a filmet, mert így választ kaptunk a felmerült kérdéseinkre a feladat egészére nézve. A hangulat remek volt, minden kolléga nagyon nyitott volt, és rengeteg mindent elmesélt az ország, az iskola, és az ő módszereivel kapcsolatban is, de ugyanúgy nyitottak voltak a problémákat tekintve is. 

Fontosnak tartom, hogy modern ismeretekkel gazdagodtam, számos helyszínt bejártam Düsseldorfban. Bepillantást nyertem a helyi nyelvhasználatba, viselkedési kultúrába, a város szellemiségébe. Több ízben bejártuk az óvárost, megismerkedtünk a helyi nevezetességekkel, és azok történelmi hátterével, pl. Medienhafen, Hofgarten. A hivatalos programok mellett több ízben igyekeztem felfedezni a város egyéb részeit is, valamint elutaztam Kölnbe, ahol Köln legjelentősebb nevezetességeit is sikerült megnéznem, az ottani hangulatot megtapasztalnom, végül rövid hajókiránduláson is részt vettem a Rajnán.

Beszámoló Erasmus+ mobilitás

Résztvevő: Ujj Regina Erika

Helyszín: Düsseldorf 

Időpont: 2023. augusztus 14-18. 

Téma: Kreativer Unterricht Deutsch als Fremd- oder Zweitsprache: interaktive Methoden

Fogadó intézmény: IIK Düsseldorf (iik-duesseldorf.de)

A nyelvi és módszertani képzést német nyelvterületen elsődleges fontosságúnak tartom minden német nyelvtanár számára. Változó digitalizálódó világunkban elengedhetetlen tájékozódni az új tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról, az informatikai eszközök minél szélesebb körű használatáról. A képzésen ismert és kevésbé ismert applikációk, tool-ok kerültek bemutatásra, melyeket részletesen megismertük, adaptáltuk és saját gyakorlatokat készítettünk, majd prezentációk keretén belül mutattunk be azokat.

Csoportmunkában megtanultunk egyéni digitális hanganyagot készíteni, melyhez különböző weboldalakat ismertünk meg. A csoport végül a tanórán közvetlenül alkalmazható anyagot készített el. A tanfolyam súlypontja a német kultúra és a német nyelvoktatás volt, ezért a digitális hanganyaghoz szükséges hangokat, szöveget mi magunk vettük fel Düsseldorfban, majd csoportokban feldolgotuk, didaktizáltuk és prezentáció keretében mutattuk be a tanfolyam résztvevőinek és vezetőjének.

A hét során folyamatosan gyűjtöttük az új német kifejezéseket, közmondásokat, szólásokat. Volt olyan csoport, amelyik ezeket használta fel a különböző feladatok elkészítéséhez. A tanfolyam résztvevői bemutatták az általuk eddig használt applikációkat, weboldalakat, tool-okat. Összegyűjtöttük a tanórán a nyelvtanításhoz kapcsolható dalokat, játékokat, Insta-videókat, fordítóprogramokat. 

A kreatív íráshoz helyi videókat mutatott be trénerünk, majd különböző kreatív írásos gyakorlatot végeztünk egyénileg és csoportmunkában. 

A hét leginnovatívabb projektje az volt, amikor csoportunk két trénerünk vezetésével egy digitális városismereti túrán vett rész, melynek során feladatok vezettek a város ismerte és eldugottabb nevezetességeihez. A közösen átélt városfelfedezés után megismertük az actionbound alkalmazást és ennek segítségével saját magunk készítettünk digitális városismereti felefdező túrát.

Végül a héten megismert digitális és kreatív írásos módszerek didaktizálása következett, melynek eredményeit prezentáció keretében mutattuk be a csoportnak és trénerünknek. 

A tanult digitális formák szorosan kapcsolódtak a 21. századi kompetenciákhoz, melyeket ma már elengedhetetlen a tanítási órákba beépíteni. A projektekben való gondolkodás is szerepet kapott, mivel a hanganyag, a modern kreatív írás és később a digitalizált városismereti túra készítése is csoportfeladatként valósult meg. A megismert applikációk mindegyike a kreativitást helyezi előtérbe mind a tanár, mind a diákok részéről. Az ilyen jellegű digitális/interaktív feladatokkal sokkal hatékonyabb lesz a tanóra, a diákok érdeklődését maximálisan felkelti és ébren tartja. 

Összességében a képzést nagyon hasznosnak tartom, mert nagyon sok lehetőségünk volt arra, hogy a tanult módszereket akár egyénileg, akár csoportban megtanuljuk használni. A bemutatott feladatokat nagyon jól koordinálta a tréner, tetszett, hogy valóban végig játszottuk a játékokat, valóban elkészítettük a hanganyagot, valamint egymás didaktizált óráit is kipróbáltuk. 

C:\Users\Tsaby\Downloads\IMG_20230807_170711.jpg

A hangulat remek volt, minden kolléga nagyon nyitott volt, és rengeteg mindent elmesélt az ország, az iskola, és az ő módszereivel kapcsolatban is, de ugyanúgy nyitottak voltak a problémákat tekintve is. 

Fontosnak tartom, hogy modern ismeretekkel gazdagodtam, számos helyszínt bejártam Düsseldorfban. Bepillantást nyertem a helyi nyelvhasználatba, viselkedési kultúrába, a város szellemiségébe. Több ízben bejártuk az óvárost, megismerkedtünk a helyi nevezetességekkel, és azok történelmi hátterével, pl. Medienhafen, Hofgarten. A hivatalos programok mellett több ízben igyekeztem felfedezni a város egyéb részeit is, valamint elutaztam Kölnbe, ahol Köln legjelentősebb nevezetességeit is sikerült megnéznem, az ottani hangulatot megtapasztalnom, végül rövid hajókiránduláson is részt vettem a Rajnán.

Budapest, 2023. 09. 05. 

Készítette: Ujj Regina Erika 

Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium – Budapest (klebi.hu)