Erasmus+ Job Shadowing Görögország

2025. június 2. és június 6. (Nagy Regina)

Idén június 2. és 6. között lehetőségem nyílt részt venni egy Erasmus+ job shadowing programban Görögországban, a Thesszaloniki 13th Primary School of Kalamaria általános iskolában. Ez a kicsi, mégis gyermekbarát intézmény Kalamaria városrészben található, amely nyugodt, biztonságos környezetet kínál a tanulók számára.

Az iskola 1–6. évfolyamig fogad tanulókat, és különösen figyelmet fordít a tanulók érzelmi fejlődésére, valamint a közösségi kapcsolatok tudatos fejlesztésére. A tantestület rendkívül elhivatott, innovatív pedagógiai módszerekkel dolgoznak, és az inklúzió, valamint a tanulói jóllét központi szerepet játszik a nevelési programban.

A program során a fogadó kollégák rendkívül segítőkészek és nyitottak voltak, nagy figyelemmel és odafigyeléssel mutatták be az iskola működését, szívesen válaszoltak minden kérdésünkre, és szívélyesen fogadták a látogatásunkat. Az óralátogatások, közös szakmai beszélgetések és tapasztalatcserék során értékes módszertani ötletekkel gazdagodtam.

Különösen pozitív élményként éltem meg az angol nyelv oktatásának magas színvonalát az iskolában. A tanulók meglepően jól és bátran kommunikáltak angolul – nemcsak az órákon, hanem a mindennapi helyzetekben is könnyedén tudtunk velük beszélgetni. Ez jól mutatja, mennyire tudatosan építik be az idegennyelv-használatot a mindennapi iskolai életbe.

A hét során különös figyelemmel vizsgáltuk, hogyan kezelik az iskolában a bullying, vagyis az iskolai zaklatás különböző formáit. Az intézmény aktívan részt vesz a görög „Stop Bullying” országos kampányban, amelynek célja a zaklatás megelőzése és visszaszorítása az iskolákban. Ennek keretében az intézmény különféle érzékenyítő programokat, műhelymunkákat és tanórán kívüli tevékenységeket szervez, melyek segítik a diákokat abban, hogy felismerjék és tudatosítsák a zaklatás különféle megnyilvánulásait. Ezekről csak szóban és képeken kaptunk ismertetést, hiszen már náluk is az utolsó két hét volt a tanításból.

 A „Stop Bullying” kampány keretében az iskola interaktív módszereket is alkalmaz, mint például dramatikus játékokat, plakátkészítést, közös beszélgetőköröket, és olyan projektnapokat, ahol a gyerekek együtt keresnek megoldásokat különböző konfliktushelyzetekre. Mindez azt a célt szolgálja, hogy már kisiskolás korban fejlődjenek a tanulók szociális készségei, empátiája és önismerete.

Az iskolában működik egy „buddy system” is, ahol a nagyobb diákok mentorálják a kisebbeket, ezáltal csökkentve a magányosság és elszigetelődés érzését, valamint erősítve az összetartozást. A tanárok rendszeresen tartanak osztályfőnöki és érzelmi nevelési órákat, ahol nyíltan beszélgetnek a gyerekekkel az őket érintő problémákról. Külön kiemelendő, hogy az iskolában dolgozik iskolapszichológus is, aki egyéni és csoportos formában támogatja a gyerekeket. Az iskolában tevékenykedik egy asszisztens is, aki ha szükséges részt tud venni a tanórákon.

Ez az egy hét rendkívül inspiráló és tanulságos volt számomra. Lehetőségem nyílt megfigyelni egy olyan iskolai kultúrát, ahol a gyerekek biztonságban érezhetik magukat, és ahol a közösség ereje fontos szerepet játszik a problémák megelőzésében. Számos olyan módszert és gyakorlatot ismerhettem meg, amelyet saját iskolámban is szeretnék adaptálni.

Hálás vagyok ezért az élményért, és bízom benne, hogy a megszerzett tapasztalatokat kamatoztatni tudom a mindennapi pedagógusi munkám során is.

Egy módszertani ötlet:

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/09/ModszertaniotletNagyRegina.pdf

https://erasmus.klebi.hu/wp-content/uploads/2025/09/Szabadszavasjatek.pdf