Írta: Varga Ildikó
2022 augusztusában (augusztus 1-12.) Málta szigetén, a vallettai Easy School of Languages „Creativity and Motivation in the Classroom” című 2 hetes kurzusán vehettem részt az Erasmus+ programjának keretében.
A helyszín kiválasztásában fontos szempont volt számomra, hogy Máltán az angol hivatalos nyelv. Valóban azt tapasztaltam, hogy noha időnként nehezen lehetett megérteni a kiejtésüket, mindenki megértette és beszélte az angol nyelvet. Mindenki segítőkész, bármilyen probléma esetén készségesen válaszolnak, útbaigazítanak.
Az Easy School-al szervezettség, gondoskodás szempontjából számomra és sok más résztvevő számára nem volt egyértelműen pozitív a tapasztalat. Noha be lehetett fizetni alternatív városnéző programokra, hiányoltuk azokat a közös programokat, amelyek a csoportot összekovácsolják, összetartják, és segítik az ország kulturájának mélyebb megismerését. Nekem sajnos a szállással sem volt szerencsém: kérésem ellenére meglehetősen messze kerültem az iskolától és csoporttársaimtól, egy másik településen, Marsascalaban volt a szállásom, 1 órás utazással értem az iskolába, és ha dugó volt, az út még tovább tartott. Másoknak is voltak kisebb-nagyobb problémáik az önálló apartmanok esetében is.
A kellemetlenségekért azonban sok minden kárpótolt:
- az ország egyedülálló szépsége (a csodás Valletta, a gyönyörű tenger és a hihetetlen természeti kincsek mindenfelé a parányi országban) magával ragadt. Izgalmas élmény volt megtapasztalni Európa és Afrika találkozását nemcsak az éghajlatban, hanem a kultúrában is.
- a nagyszerű csoport, ami lengyel, olasz, cseh, szlovák, spanyol, és több magyar résztvevőből állt. Nagyon kellemes, vidám hangulatban teltek az órák, mindenki lelkesedéssel, odaadással végezte a feladatokat.
- s a kurzust tartó tanár, Alan Marsh szakmai profizmusa és kedves személyisége is. Nemcsak módszertani ötletek tárházát, hanem egy teljes szemléletet kaphattunk tőle a két hetes kurzus alatt. Megmutatta, hogy noha az angol tanulás, mint minden idegen nyelv tanulása természetesen kemény munka, igenis LEHET izgalmas, szórakoztató, motiváló a tanulók számára. „Jazz it up!” – vagyis „Dobd fel!” a feladatot, amikor csak lehetséges, ne veszítsd el kreativitásodat! Nemcsak a száraz tankönyvi „drillek” izgalmasabbá, játékosabbá tételére mutatott példákat, hanem az általam már ismert és alkalmazott módszerekre is sok-sok változatot kínált.
A hatékony tanítási folyamat egyik legfontosabb eleme a feladatok kiadásának sorrendje, „dramaturgiája”, mely azt jelenti, hogy először fel kell kelteni a diákok érdeklődését, „éhessé kell tenni” őket a tudásra, és az új anyag elsajátítása, a nyelvtani anyag tudatosítása csak jóval ezután következik. A TTT (Test-Teach-Test) sorrendjének elve is ezt hangsúlyozza. Az új tananyagot bevezető, figyelemfelkeltő feladatokra számos nagyszerű példát ismerhettünk meg, a gondolatébresztő kérdésektől a vicces képeken keresztül a csattanós történetekig.
Tanárunk felhívta a figyelmet a szavak helyes hangsúlyozásának fontosságára is. Anyanyelvi beszélőként ugyanis az a tapasztalata, hogy a legtöbb félreértés nem a különböző akcentusok nehéz megértéséből, hanem a szavak rossz hangsúlyozásából származik. Ennek gyakorlására sok játékos feladatot mutatott. Fontosnak tartja, hogy ezeket már a legelső órákon, a legfiatalabb korosztálynál is gyakorolni kell a rossz beidegződések elkerülésére.
A páros- és csoportmunkák során folyamatosan lehetőségünk volt megszólalni, a célnyelvet gyakorolni. Különösen tetszett, hogy a legtöbb feladat a félénkebb, közönség előtt megnyilvánulni nem szerető tanulókat is meg tudta szólaltatni.
Alan Marsh azt is hangsúlyozta, hogy a tananyag elsajátítása szempontjából kulcsmomentum a tanár szemelyisége, motiváltsága, képtelenség hatékonyan tanítani anélkül, hogy a tanár is élvezze az adott feladatot, higgyen benne.
A módszertan mellett természetesen a célnyelvi szókincs bővítése is célt jelentett, rengeteg kifejezéssel, idiómával, közmondással lettünk gazdagabbak. Ezen kívül nemcsak a brit, hanem a máltai kultúra tekintetében is sok mindent megtudhattunk, mivel Alan maga is félig máltai születésű.
Számomra az egyik legérdekesebb itt bemutatott módszer a „Teacher tells fibs” (a füllentő tanár) volt.
A tanár felolvas egy angol szöveget. Előzetesen arra kéri a diákokat, hogy felolvasás közben jegyzeteljenek, és annyi adatot, részletet jegyezzenek le, amennyit csak tudnak.
Ezután megkapják írásban az eredeti szöveget. A tanár által felolvasott szöveghez képest 10 különbség található a szövegben. A diákok feladata, hogy ezeket megtalálják. Először önállóan dolgoznak, majd párban, lehet 4-5 fős csoportokban is megosztani az eredményt, végül a teljes csoport közösen ellenőrzi a 10 különbséget.
A feladat továbbfejlesztése lehet, ha a szöveg vége – a csattanó – hiányzik, és erre a diákoknak kell ötleteket keresniük.
Ezután következik a nyelvtani tudatosítás, ami a szöveg bemutatásának eredeti célja is volt.