Írta: Gál-Pokoláb Anita

Időpont: 2022. június 20-25. 

Téma: módszertani továbbképzés 

Fogadó intézmény: The Europass Teacher Academy 

Azért választottam Berlint, hogy autentikus környezetben tudjam gyakorolni a nyelvet,  megfigyelni az anyanyelvűek beszédét, megismerni a kultúrát. Kissé furcsán alakult, hogy  végül Németországban angol nyelvű képzésen vettem részt, de ez nem akadályozott meg  abban, hogy a német nyelvet is gyakoroljam, a kultúrába bepillantást nyerjek.  

A módszertani képzés számomra nagyon fontos, folyamatosan igyekszem tájékozódni az új  tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról, az informatikai eszközök minél szélesebb körű  használatáról. A képzésen korábban általam nem ismert módszerek, feladattípusok is  bemutatásra kerültek, melyeket részletesen bemutatott a tréner, társultak mellé gyakorlatok,  prezentációk, melyeket mi, résztvevők is kipróbálhattunk, ezzel roppant szemléletessé és  érthetővé téve a felhasználásukat. Folyamatosan kapcsolódtak az említett módszertani  elemek a 21. századi kompetenciákhoz, melyeket ma már elengedhetetlen a tanítási órákba  beépíteni. A projektekben való gondolkodás is szerepet kapott természetesen. Ennek  gyakoribb alkalmazásához a többi résztvevő különösen meghozta a kedvem, hiszen mindenki  arról számolt be, hogy ők is gyakran alkalmazzák, akár fél éven átívelő munkafolyamatként.  Ami a leginkább tetszett, és elgondolkodtatott, az a fordított osztályterem módszer volt,  melyet biztosan ki fogok próbálni a saját tanítványaimmal. Először szokatlannak tartottam, de 

a bizonyított hatékonysága nagyon modern szemléletet tükröz. A módszer lényege, hogy a  tanulók a tananyagot otthon dolgozzák fel, videós anyagok segítségével, és az  osztályteremben már csak gyakorolják, alkalmazzák, a tanár pedig természetesen ezt irányítja,  felügyeli, segíti. Csoportokban is dolgozhatnak a tanulók a begyakorlás során, itt segíthetik is  egymást a diákok. Ezzel a módszerrel sokkal hatékonyabb lesz a tanóra, a diákok szinte végig  aktívan részt kell, hogy vegyenek a feladatokban. Azt gondolom, hogy sokkal több idő jut  ennek a módszernek a segítségével az órán a valódi, tevékeny részvételre, mint amikor a  tananyag teljes magyarázata és szemléltetése az óra keretein belül történik. Számomra ez egy  megfontolandó kihívás, bár talán inkább felső tagozatos, vagy gimnáziumi tanulókat feltételez.  

A kritikus gondolkodás, a kreativitás, az együttműködés, és a kommunikáció, mint 21. századi  kompetenciák minden módszer alapját képezték, amiről tanultam. Nagyon hasznosnak  találtam, hogy ezeket a területeket ilyen részletesen, sok példával szemléltette a tréner, mert  nekem is célom minél jobban erre inspirálni a tanulókat. 

A motivációval többen küzdünk, mint az a résztvevők beszámolóiból is kiderült, igyekeztünk  ötletelni, hogy milyen módszerekkel oldható fel ez az örök probléma.  

Az értékelés szintén nagyon változatos formákban működik a különböző országokban, hasznos  tapasztalat volt mások által már kipróbált módszerekről hallani.

Összességében a képzést nagyon hasznosnak tartom, bár be lehetett volna akár még több  gyakorlati feladatot, új feladattípust is mutatni, néhol túl elméletinek éreztem. A bemutatott  feladatokat viszont nagyon jól koordinálta a tréner, tetszett, hogy valóban végig játszottuk a játékokat, mert így választ kaptunk a felmerült kérdéseinkre a feladat egészére nézve. A  hangulat remek volt, minden kolléga nagyon nyitott volt, és rengeteg mindent elmesélt az 

ország, az iskola, és az ő módszereivel kapcsolatban is, de ugyanúgy nyitottak voltak a  problémákat tekintve is. 

Az általam beszélt mindkét nyelvet tudtam tehát gyakorolni, roppant hasznos tapasztalatokat  szereztem. Mindenképpen továbbadom a tanultakat mindkét érintett munkacsoportomnak,  sőt, a tantestületnek is, hátha társulnak mellém többen is, és kipróbálják velem valamelyik  módszert. Örömmel tölt el, hogy modern ismeretekkel gazdagodtam, számos helyszínt  bejártam Berlinben és Potsdamban. Bepillantást nyertem a helyiek beszédébe, viselkedési  kultúrájába, a város szellemiségébe.

Budapest, 2022. 08. 30.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük