Írta: Gál-Pokoláb Anita
Időpont: 2022. június 20-25.
Téma: módszertani továbbképzés
Fogadó intézmény: The Europass Teacher Academy
Azért választottam Berlint, hogy autentikus környezetben tudjam gyakorolni a nyelvet, megfigyelni az anyanyelvűek beszédét, megismerni a kultúrát. Kissé furcsán alakult, hogy végül Németországban angol nyelvű képzésen vettem részt, de ez nem akadályozott meg abban, hogy a német nyelvet is gyakoroljam, a kultúrába bepillantást nyerjek.
A módszertani képzés számomra nagyon fontos, folyamatosan igyekszem tájékozódni az új tanítási módszerekről, új oktatási anyagokról, az informatikai eszközök minél szélesebb körű használatáról. A képzésen korábban általam nem ismert módszerek, feladattípusok is bemutatásra kerültek, melyeket részletesen bemutatott a tréner, társultak mellé gyakorlatok, prezentációk, melyeket mi, résztvevők is kipróbálhattunk, ezzel roppant szemléletessé és érthetővé téve a felhasználásukat. Folyamatosan kapcsolódtak az említett módszertani elemek a 21. századi kompetenciákhoz, melyeket ma már elengedhetetlen a tanítási órákba beépíteni. A projektekben való gondolkodás is szerepet kapott természetesen. Ennek gyakoribb alkalmazásához a többi résztvevő különösen meghozta a kedvem, hiszen mindenki arról számolt be, hogy ők is gyakran alkalmazzák, akár fél éven átívelő munkafolyamatként. Ami a leginkább tetszett, és elgondolkodtatott, az a fordított osztályterem módszer volt, melyet biztosan ki fogok próbálni a saját tanítványaimmal. Először szokatlannak tartottam, de
a bizonyított hatékonysága nagyon modern szemléletet tükröz. A módszer lényege, hogy a tanulók a tananyagot otthon dolgozzák fel, videós anyagok segítségével, és az osztályteremben már csak gyakorolják, alkalmazzák, a tanár pedig természetesen ezt irányítja, felügyeli, segíti. Csoportokban is dolgozhatnak a tanulók a begyakorlás során, itt segíthetik is egymást a diákok. Ezzel a módszerrel sokkal hatékonyabb lesz a tanóra, a diákok szinte végig aktívan részt kell, hogy vegyenek a feladatokban. Azt gondolom, hogy sokkal több idő jut ennek a módszernek a segítségével az órán a valódi, tevékeny részvételre, mint amikor a tananyag teljes magyarázata és szemléltetése az óra keretein belül történik. Számomra ez egy megfontolandó kihívás, bár talán inkább felső tagozatos, vagy gimnáziumi tanulókat feltételez.
A kritikus gondolkodás, a kreativitás, az együttműködés, és a kommunikáció, mint 21. századi kompetenciák minden módszer alapját képezték, amiről tanultam. Nagyon hasznosnak találtam, hogy ezeket a területeket ilyen részletesen, sok példával szemléltette a tréner, mert nekem is célom minél jobban erre inspirálni a tanulókat.
A motivációval többen küzdünk, mint az a résztvevők beszámolóiból is kiderült, igyekeztünk ötletelni, hogy milyen módszerekkel oldható fel ez az örök probléma.
Az értékelés szintén nagyon változatos formákban működik a különböző országokban, hasznos tapasztalat volt mások által már kipróbált módszerekről hallani.
Összességében a képzést nagyon hasznosnak tartom, bár be lehetett volna akár még több gyakorlati feladatot, új feladattípust is mutatni, néhol túl elméletinek éreztem. A bemutatott feladatokat viszont nagyon jól koordinálta a tréner, tetszett, hogy valóban végig játszottuk a játékokat, mert így választ kaptunk a felmerült kérdéseinkre a feladat egészére nézve. A hangulat remek volt, minden kolléga nagyon nyitott volt, és rengeteg mindent elmesélt az
ország, az iskola, és az ő módszereivel kapcsolatban is, de ugyanúgy nyitottak voltak a problémákat tekintve is.
Az általam beszélt mindkét nyelvet tudtam tehát gyakorolni, roppant hasznos tapasztalatokat szereztem. Mindenképpen továbbadom a tanultakat mindkét érintett munkacsoportomnak, sőt, a tantestületnek is, hátha társulnak mellém többen is, és kipróbálják velem valamelyik módszert. Örömmel tölt el, hogy modern ismeretekkel gazdagodtam, számos helyszínt bejártam Berlinben és Potsdamban. Bepillantást nyertem a helyiek beszédébe, viselkedési kultúrájába, a város szellemiségébe.
Budapest, 2022. 08. 30.